De E-step in het nieuws (augustus 2019)

De E-step in het nieuws (augustus 2019)

Het was deze week weer raak. Mijn nieuws-feed – waarmee ik al het nieuws rondom de elektrische step automatisch in mijn email krijg – ontplofte. Wat een berichten! Een goed teken, de step wint duidelijk aan populariteit, en krijgt dan ook steeds meer media aandacht.  Wat was er deze week zoal in het nieuws:

Audi brengt elektrische step op de markt

In navolging van de automerken BMW en SEAT (die samenwerkt met Segway-Ninebot) brengt Audi deze maand een eigen elektrische step op de markt. Het ontwerp is een combinatie van een skatebord en een step. Het is een goed teken dat deze grote auto merken de potentie van de elektrische step zien.

Zowel BMW als Audi geeft aan dat een step een perfect vervoersmiddel is voor de laatste kilometers in de stad. Je parkeert je auto iets buiten de drukke stadskern, haalt de step uit je kofferbak, vouwt hem in 5 seconden open en rijdt de laatste kilometers naar het centrum. Daarmee zien deze automerken dat ze zowel bijdragen aan een betere mobiliteit als vermindering van de files en luchtvervuiling in de stad. Meer informatie over de Audi step onder andere hier.

Duitsland

Duitsland heeft recent de elektrische step toegelaten. Daarvoor heeft het land strenge regelgeving ontwikkeld, waarbij onder andere lessen zijn getrokken uit andere Europese landen waar de step al langer is toegestaan. De introductie heeft er toe geleidt dat de deelstepbedrijven steps zijn gaan verdelen over de grote Duitse steden. Dat levert gemende gevoelens op, waar ik – als fan van de elektrische step – alleen maar kan concluderen dat een nieuw vervoersmiddel letterlijk zijn plaats moet verdienen. Zorgen zijn onder andere de onzorgvuldige omgang met deeltsteps en de veiligheid van de rijders. Onder andere de belangenverenigingen voor slechtzienden en slechthorenden, maken zich zorgen. Ik  zie Duitsland wat dat betreft als een gidsland voor Nederland. Het land heeft al duidelijke regelgeving, die alleen maar scherper kan worden de komende tijd. De lessen uit Duitsland meenemen voor regelgeving kan voor de veiligheid zorgen die wij in Nederland gewend zijn.

(il)legaal

Over veiligheid gesproken. Het grootste deel van mijn nieuwsfeed bestond uit berichten waarbij kranten en tv-zenders schrijven over of een step wel of niet is toegestaan. Ook waren er een aantal berichten bij over steps die in beslag zijn genomen door de politie. Onveiligheid blijft daarbij – mijns inziens verkeerd belicht – een thema. Ik wil mijn stelling graag nog eens herhalen: een elektrische step is net zo (on)veilig als een fiets. Of laat ik het herformuleren, net zo kwetsbaar. In België, waar de step al langer is toegestaan, laten de cijfers zie dat het aantal ongevallen gelijk is met fietsongevallen. Het is niet te verkopen dat een elektrische fiets wel met 25 km/u over het fietspad mag, terwijl dat bij een step niet het geval is. Gelukkig zie ik dat de meeste journalisten dit ook wel inzien. Ik lees ten opzichte van twee maanden terug steeds meer enthousiasme voor de step. Dat grote automerken en andere bedrijven de step omarmen vanwege het mobiliteitsvraagstuk helpt daarbij.

Duidelijkheid!

Het meest interessant vond ik deze week dan ook de uitspraken van verkeersjurist Bert Kabel voor RTLNIEUWS / EDitieNL. Ik schrijf het even in mijn eigen woorden, maar de overheid laat nu in het midden of een elektrische step wel of niet de weg op mag. De step is namelijk gewoon te koop in Nederlandse winkels. Daarin klinkt door – tenminste dat is wat ik er uit lees – dat de overheid eigenlijk niet om de elektrisch step heen kan. Onze wetgeving loopt erg achter, waarbij het ongeval met de stint angstig maakt voor vernieuwing. We zijn naast de UK het enige land waar de step nog niet de weg op mag. De vraag is wanneer wel en vooral met welke regels.

Geef een reactie

Sluit Menu